- Øvinger side 33
- Øvinger side 38–39
- Øvinger side 45–47
- Øvinger side 50
- Øvinger side 55–56
- Øvinger side 59
- Øvinger side 70–75
- Øvinger side 81–82
- Øvinger side 89–92
- Øvinger side 96
- Øvinger side 101
- Øvinger side 104
- Øvinger side 107–108
- TEST DEG SELV side 33
- TEST DEG SELV side 37
- TEST DEG SELV side 50
- TEST DEG SELV side 55
- TEST DEG SELV side 59
- TEST DEG SELV side 70
- TEST DEG SELV side 80
- TEST DEG SELV side 88
- TEST DEG SELV side 95
- TEST DEG SELV side 100–101
- TEST DEG SELV side 104
- TEST DEG SELV side 107
TEST DEG SELV side 107
- Hvilken rettslig status har Svartelista?
«Svartelista» som inneholder konkrete markedsføringstiltak som alltid skal anses som ulovlige og i strid med §§ 6–9, er vedtatt som forskrift til markedsføringsloven med hjemmel i markedsføringsloven § 6 femte ledd. Den er derfor gjeldende lov, ikke bare anbefalinger.
- I hvilken grad kan en forbruker reservere seg mot å motta reklame?
Etter markedsføringsloven § 12 kan forbrukeren reservere seg mot markedsføring ved telefon eller adressert post. Det er derfor opprettet et reservasjonsregister i Brønnøysundregisteret der forbrukerne kan melde inn at de reserverer seg mot markedsføring ved telefon eller adressert post. Det er forbudt å rette markedsføring mot personer som har registrert seg i dette registeret.
- Hva er hovedregelen om markedsføring med elektroniske hjelpemidler?
Markedsføring ved elektronisk post og telefaks er forbudt etter § 15 med mindre mottakeren har gitt samtykke på forhånd. Kravet om samtykke gjelder likevel ikke ved markedsføring ved e-post i eksisterende kundeforhold der den næringsdrivende har fått kundens e-postadresse i forbindelse med salg. Muntlige henvendelser på telefon er imidlertid tillatt etter § 15 andre ledd, men da bare begrenset til enkelte tidspunkter, se § 14. På lørdager, søndager og virkedager etter kl. 21.00 og før kl. 09.00 er telefonmarkedsføring ikke tillatt.
- Må en forbruker godta å få markedsføringshenvendelser på telefon?
Etter markedsføringsloven § 15 er det forbudt i næringsvirksomhet uten mottakerens forutgående samtykke, å rette markedsføringshenvendelser til fysiske personer via elektroniske metoder som tillater individuell kommunikasjon, som for eksempel elektronisk post, telefaks eller automatisert oppringningssystem (talemaskin). Krav om forhåndssamtykke gjelder likevel ikke for markedsføring der den fysiske personen kontaktes muntlig ved telefon. Krav om forhåndssamtykke gjelder heller ikke markedsføring ved elektronisk post i eksisterende kundeforhold der den næringsdrivende avtaleparten har mottatt kundens elektroniske adresse i forbindelse med salg.
- I hvilken grad er utlodninger, konkurranser mv. forbudt i markedsføringen?
Etter markedsføringsloven § 18 er det ikke forbudt i næringsvirksomhet å søke å fremme omsetningen av ytelser ved å iverksette utlodninger, konkurranser eller lignende for forbrukerne. Loven krever imidlertid at vilkårene for å kunne oppnå tilleggsfordelen er klare og lett tilgjengelige.